בימים אלה מתחדשת שביתת הרעב של חולים בסרטן המעי הגס, הדורשים לשלב תרופה נוספת
בסל התרופות הממומן על ידי המדינה.
מראש ברור לי שעלות התרופות שהחולים ומשפחותיהם דורשים לממן תהיה תמיד גבוהה יותר
מהתקציב למימונן. ועדת התרופות לבטח ניצבת לפני דילמות קשות.
מאידך, אני מעריך ששר בריאות סביר היה נוקט בדרכים נוספות שתכליתן להוזיל את עלות
התרופות שאינן בסל. הנה חמישה רעיונות פשוטים:
א. תרופה שאיננה בסל - פטורה ממע"מ. ברור שזהו הפסד של הכנסה למדינה אבל אין זה
סביר שהמדינה תקבל הכנסה ממס מתרופה מצילה או מאריכת חיים.
המשמעות היא 16.5 אחוז הנחה במחיר. זה הפרש מהותי.
ב. רכישה מרוכזת - התרופות תירכשנה ללא מתווכים על ידי גורם מרכזי.
רכישה מרוכזת, מוזילה עלות ביותר מ-30 אחוז, לפני מע"מ. זה הרבה מאד. הנעת הנושא
תבוצע על ידי משרד הבריאות בשילוב עם הנהלות בתי החולים.
הלוגיסטיקה בנושא איננה בעייתית. ישנה חברה שעושה זאת עבור חלק מבתי החולים
הגדולים (ככה הם חוסכים עבור תרופות) ושמה: "שראל". יש לה גם אמצעים לשימור
התרופות במחסניה. ההעברה לנזקקים תיעשה דרך בתי החולים.
כל הנזקקים מטופלים דרך מחלקות האונקולוגיה בבתי החולים.
ג. זכאות להחזרי מס - כל אדם הנזקק לתרופות בתחום הסרטן ומוציא עליהן כספים,
עבורו, או עבור בן משפחה מקרבה ראשונה, יהיה זכאי להחזר מס עד גובה שייקבע משלטונות
מס הכנסה. בדיוק כפי שניתן לקבל החזר מס עבור הוצאות רפואיות אחרות.
יתכן שאפשרות זו כבר קיימת. אם זה כך, יש לתת לכל נזקק את הטפסים למילוי.
ד. פטור חלקי ממס הכנסה עבור נכות - כל אדם שלקה במחלת הסרטן, ומטופל על ידי מחלקה
אונקולוגית, זכאי לפנות לקבלת פטור מוגדר ממס הכנסה. התהליך מתחיל בטופס שממולא
בבית החולים, עובר דרך מס הכנסה ומסתיים בביטוח הלאומי שקובע את אחוז המוגבלות של
האדם - זמנית או לצמיתות. מעל אחוז מוגדר ומעל תקופה מינימאלית זכאי המטופל לפטור
ממס הכנסה שלעיתים רלבאנטי לגביו. ישנם גם זכאויות נוספות, כגון, הנחה בארנונה ועוד.
בחלק מהותי מהמקרים, לא מנצלים זאת המטופלים, ל"שמחת האוצר". התחנות שבדרך רבות
מדי ומייגעות את המטופלים שעסוקים בהרבה דברים דחופים יותר.
מוצע כי בבית החולים, כחלק מתפקידה של העובדת הסוציאלית, יופעל התהליך ללא נוכחותו
הפיזית של המטופל. הוא רק ימלא ויחתום על הטפסים, שיועברו ביוזמת העו"ס בתחנות.
התוצאה, בגמר התהליך הבירוקראטי, תובא לידיעתו.
ה. תרומות שנתיות של חברות גדולות - במסגרת הסיוע לקהילה יוצע לכל חברה בישראל, עם
מחזור עסקי מעל X, לתרום מדי שנה סכומי כסף לגורם מרכזי קיים (למשל, האגודה למלחמה
בסרטן) על מנת שסכום התרומה יועבר במלואו לקרן למימון תשלומים לתרופות ולטיפולים.
אגב, עד לתקרת סכום מוגדר בשנה, מוכרות תרומות כאלה לצורכי מס.
במהלך ביקורת שנתי יש לוודא כי כל הסכומים שנתרמו משמשים לרכישת תרופות לחולים
ולא לתפעול שוטף של האגודה. דו"ח רבעוני פומבי, ללא גילוי שמם של הנזקקים, יתאים
למטרה זו.
לבטח ישנם רעיונות נוספים כמו גיוס תרומות מחו"ל למטרה זו. כל שצריך זה לנוע.
כעת, נותר לבדוק האם שר הבריאות שנבחר - אמנם ירים את הכפפה.
אריה דרוקמן
המאמר, בשינויים קלים, הופיע באתר NFC בתאריך 28 באוגוסט, 2006.
בסל התרופות הממומן על ידי המדינה.
מראש ברור לי שעלות התרופות שהחולים ומשפחותיהם דורשים לממן תהיה תמיד גבוהה יותר
מהתקציב למימונן. ועדת התרופות לבטח ניצבת לפני דילמות קשות.
מאידך, אני מעריך ששר בריאות סביר היה נוקט בדרכים נוספות שתכליתן להוזיל את עלות
התרופות שאינן בסל. הנה חמישה רעיונות פשוטים:
א. תרופה שאיננה בסל - פטורה ממע"מ. ברור שזהו הפסד של הכנסה למדינה אבל אין זה
סביר שהמדינה תקבל הכנסה ממס מתרופה מצילה או מאריכת חיים.
המשמעות היא 16.5 אחוז הנחה במחיר. זה הפרש מהותי.
ב. רכישה מרוכזת - התרופות תירכשנה ללא מתווכים על ידי גורם מרכזי.
רכישה מרוכזת, מוזילה עלות ביותר מ-30 אחוז, לפני מע"מ. זה הרבה מאד. הנעת הנושא
תבוצע על ידי משרד הבריאות בשילוב עם הנהלות בתי החולים.
הלוגיסטיקה בנושא איננה בעייתית. ישנה חברה שעושה זאת עבור חלק מבתי החולים
הגדולים (ככה הם חוסכים עבור תרופות) ושמה: "שראל". יש לה גם אמצעים לשימור
התרופות במחסניה. ההעברה לנזקקים תיעשה דרך בתי החולים.
כל הנזקקים מטופלים דרך מחלקות האונקולוגיה בבתי החולים.
ג. זכאות להחזרי מס - כל אדם הנזקק לתרופות בתחום הסרטן ומוציא עליהן כספים,
עבורו, או עבור בן משפחה מקרבה ראשונה, יהיה זכאי להחזר מס עד גובה שייקבע משלטונות
מס הכנסה. בדיוק כפי שניתן לקבל החזר מס עבור הוצאות רפואיות אחרות.
יתכן שאפשרות זו כבר קיימת. אם זה כך, יש לתת לכל נזקק את הטפסים למילוי.
ד. פטור חלקי ממס הכנסה עבור נכות - כל אדם שלקה במחלת הסרטן, ומטופל על ידי מחלקה
אונקולוגית, זכאי לפנות לקבלת פטור מוגדר ממס הכנסה. התהליך מתחיל בטופס שממולא
בבית החולים, עובר דרך מס הכנסה ומסתיים בביטוח הלאומי שקובע את אחוז המוגבלות של
האדם - זמנית או לצמיתות. מעל אחוז מוגדר ומעל תקופה מינימאלית זכאי המטופל לפטור
ממס הכנסה שלעיתים רלבאנטי לגביו. ישנם גם זכאויות נוספות, כגון, הנחה בארנונה ועוד.
בחלק מהותי מהמקרים, לא מנצלים זאת המטופלים, ל"שמחת האוצר". התחנות שבדרך רבות
מדי ומייגעות את המטופלים שעסוקים בהרבה דברים דחופים יותר.
מוצע כי בבית החולים, כחלק מתפקידה של העובדת הסוציאלית, יופעל התהליך ללא נוכחותו
הפיזית של המטופל. הוא רק ימלא ויחתום על הטפסים, שיועברו ביוזמת העו"ס בתחנות.
התוצאה, בגמר התהליך הבירוקראטי, תובא לידיעתו.
ה. תרומות שנתיות של חברות גדולות - במסגרת הסיוע לקהילה יוצע לכל חברה בישראל, עם
מחזור עסקי מעל X, לתרום מדי שנה סכומי כסף לגורם מרכזי קיים (למשל, האגודה למלחמה
בסרטן) על מנת שסכום התרומה יועבר במלואו לקרן למימון תשלומים לתרופות ולטיפולים.
אגב, עד לתקרת סכום מוגדר בשנה, מוכרות תרומות כאלה לצורכי מס.
במהלך ביקורת שנתי יש לוודא כי כל הסכומים שנתרמו משמשים לרכישת תרופות לחולים
ולא לתפעול שוטף של האגודה. דו"ח רבעוני פומבי, ללא גילוי שמם של הנזקקים, יתאים
למטרה זו.
לבטח ישנם רעיונות נוספים כמו גיוס תרומות מחו"ל למטרה זו. כל שצריך זה לנוע.
כעת, נותר לבדוק האם שר הבריאות שנבחר - אמנם ירים את הכפפה.
אריה דרוקמן
המאמר, בשינויים קלים, הופיע באתר NFC בתאריך 28 באוגוסט, 2006.
בנקאי ופובליציסט.
בעל תואר ראשון במדעי החברה והרוח מהאוניברסיטה הפתוחה. ת"א, ישראל.
בעל תואר שני במינהל עסקים - MBA -מאוניברסיטת מנצ'סטר, אנגליה.
בעל תואר ראשון במדעי החברה והרוח מהאוניברסיטה הפתוחה. ת"א, ישראל.
בעל תואר שני במינהל עסקים - MBA -מאוניברסיטת מנצ'סטר, אנגליה.